کد مطلب:182731 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:144

افتخارات فرهنگی
در زمان امام سجاد علیه السلام به دستور حجاج، سعید بن قیس از ترس شمشیر حجاج دختر خود را به عقد عبدالله بن هانی كه از یاران و همراهان حجاج در هر جنایتی بود، در آورد. آنگاه هنگامی كه حجاج بر عبدالله منت می نهد كه دختر سردار قبیله بنی فزاره و بزرگ تبار همدان را به عقد تو آوردم، ابن هانی به حجاج می گوید این اقدام خود را بر من منت مگذار كه من از طایفه ای هستم كه افتخاراتی نصیب وی شده است، كه نصیب هیچ طایفه ای نشده است! حجاج می پرسد، چه افتخاراتی؛ وی می گوید:

ما طایفه ای هستیم كه هیچ فردی از ما عثمان را سب و نفرین ننموده است. ما طایفه ای هستیم كه هفتاد مرد جنگی به یاری معاویه در جنگ صفین فرستادیم، در همین جنگ تنها از طایفه ما یك جنگ جو در سپاه علی شركت نمود. نما طایفه ای هستیم كه هیچ گاه زنی كه دوست دار و شیعه علی باشد به عقد خود در نیاورده ایم! ما طایفه ای هستیم كه از بین ما زنی نذر نمود، هنگامی كه حسین علیه السلام به قتل برسد، ده شتر قربانی كند! و این كار را بعد از كشته شدن حسین علیه السلام انجام داد. ما طایفه ای هستیم كه بر هر فردی از ما پیشنهاد شد كه علی را سب و نفرین كند، انجام داد. آنگاه حجاج با كمال بی شرمی می گوید من اضافه



[ صفحه 177]



می كنم كه در نفرین های خود فرزندان علی یعنی حسن و حسین و مادر آنها فاطمه (سلام الله علیها) را اضافه نمایید!! آنگاه حجاج تمام این مسائل را به عنوان فضیلت تصدیق می نماید و می گوید این طایفه در این فضایل گوی سبقت را ربوده است! [1] .

آری این گونه موارد افتخارات فرهنگی و اجتماعی زمان امام سجاد علیه السلام است. پرده دری تا آن حد كه دستور لعن بر فاطمه (سلام الله علیها) را نیز صادر می كند. این همان است كه امام باقر علیه السلام اظهار می دارد كه با سلطه حجاج از جانب عبدالملك بر عراق بعد از شهادت حسین علیه السلام اوضاع خشونت بار و فرهنگی عراق وخیم تر از پیش می گردید. [2] دین تا آن مقدار واژگون معرفی شده است كه فرد مسلمان! در راه خدا نذر می كند، هنگامی كه حسین علیه السلام كشته شد، ده شتر قربانی كند!.

در زمان حاكمیت بنی امیه به دستور حكومت روز عاشورا را به میمنت پیروزی بر حسین علیه السلام، روزه می گیرند. این روز را به عنوان یكی از روزهای اعیاد دینی در كنار عید اضحی و عید فطر قرار می دهند. و فرزندان خود را با عیدی دادن خوشنود می ساختند. فرهنگ این گونه در ذهن ها شكل می گیرد كه فرزندان از دوران كودكی كینه اهل بیت (علیهم السلام) در دلشان مستقر گردد. كه امام صادق علیه السلام در برابر این رفتار فرمود: هر كس به انگیزه بنی امیه در روز عاشورا روزه بگیرد، در كیفر ابن مرجانه شریك خواهد بود، زیرا آنان نذر می كردند كه روز عاشورا را روزه بگیرند. این روز را آنان عید اعلام نمودند كه روزه



[ صفحه 178]



شكر به جای آورده و فرزندان خویش را خوشحال می ساختند، یصومون فیه شكرا و یفرحون اولادهم. [3] .


[1] مروج الذهب، ج 3، ص 144!.

[2] شرح ابي الحديد، ج 3، ذيل خطبه 210.

[3] وسائل، ج 7، ص 341.